Hvordan er bruken av sosiale medier nå, og hva skjer i 2022?

AV MATHIAS JOHANSEN   |   3 MINUTTER LESING   |   Markedsføring & Sosiale Medier

For litt siden kom Ipsos med sin analyse av nordmenns SoMe-bruk i 2021 sitt fjerde kvartal. Vi skal i dette innlegget oppsummere rapporten, og forsøke å gjøre oss opp noen tanker om nordmenns medievaner for sosiale medier i 2022. Det er viktig og presissere at rapporten kun måler befolkningen fra 18 år og oppover.

Hvert kvartal legger Ipsos frem oppdaterte rapporter på bruk av sosiale medier i Norge. Her vil man finne detaljerte tall for nordmenns daglige bruk av de største sosiale mediene, i tillegg til musikk og strømmetjenester. Som markedsbyrå anbefaler vi alle som jobber med faget om å aktiv bruke disse rapportene i sitt arbeid med markedsføring, da dette tilfører viktig verdig og innsikt rundt temaet.

SOME-Q4-21-daglig-bruk

Så, hvordan bruker nordmenn sosiale medier?

En interessant observasjon i denne rapporten, er at den daglige bruken har gått ned på samtlige kanaler (bortsett fra Pinterest som ligger stabilt på 4 %). Hvorfor er vanskelig å si, men mange mener at pinterest blir flittig brukt til å hente inspirasjon til prosjekter man kan gjøre hjemme under pandemien.

Facebook-trøbbel?

Vi leser mye om facebook for tiden, og det er store uenigheter rundt plattformen og hvorvidt den har en lys fremtid eller om det er en døende plattform. Facebook har hele tiden vært en unik aktør når det kommer til videreutvikling av plattformen etter forbrukernes ønsker, men nå ser det ut som de mister litt grep. Vi må nok si oss enige i andre sine utalelser om at 2021 må kunne sier og være (nok et) skandaleår for Facebook. Her til lands har Facebook fått seg en liten nedtur etter at Datatilsynet gikk ut med at de ikke ønsket å bruke plattformen på grunn av for dårlig databehandling. Mange mener facebook sin strategi om å relansere bedriften som “Meta” er et forsøk på å vike unna dårlige rykter og uheldig oppmerksomhet og skandaler. Fremover vil det være uhyre spennende og følge utviklingen til plattformen, for å se om de klarer og holde på de daglige brukerne sine som i følge rapporten stuper her til lands i Q4 2021.

Instagram

Instagram opplever også brukerflukt, men i mindre grad enn andre sosiale medier. Det er likevell et segment som utmerker seg. Daglig bruk av plattformen hos forbrukere mellom 18-29 år har gått fra 63% helt ned til 54%. Aldersgruppen 60+ er derimot det eneste segmenter hvor den daglige bruken øker.

For markedsførere er det dårlige nyheter at den yngre generasjonen forsvinner fra sosiale medier. Etterhvert har mange blitt gode på å annonsere på Instagram og Snapchat, og har hatt stor suksess med å nå de yngste i målgruppen sin her. Fortsetter trenden med at yngre forsvinner fra sosiale medier må mange tilbake i tenkeboksen for å finne nye måter å nå denne gruppen på.

Snapchat

Snapchat har en stund vært den viktigste kommunikasjonsplattformen for mange, spesielt blant den yngste gruppen. Mange bruker også Snapchat som kilde for nyheter. Fra Q3 har likevel plattformen stupt fra 49 % til 43 % daglige brukere. Bruken har gått ned blant alle aldersgruppene, bortsett fra de fra 60 år og oppover, i likhet med Instagram.

TikTok

TikTok tok landet med storm når korona-pandemien ankom landet, og har hatt en ekstrem oppgang siden den tid. Nå ser det derimot ut som at de i aldersgruppen 18-29 (allerede) er på vei vekk fra plattformen. I tidligere tilfeller har man sett en tendens til at de yngre forsvinner fra plattformer når de eldre målgruppene begynner å finne seg til rette på plattformen. Deretter kommer de yngre segmentene tilbake når de eldre forsvinner fra plattformen igjen. Spesielt Instagram og Snapchat har vært igjennom flere slike perioder opp gjennom tidene.

Hva skjer videre i 2022?

Flere og flere plattformer har meldt om at de kommer til å teste ute å legge innhold bak betalingsmur. Her vil det være kjempespennende og følge utviklingen, og se om brukerne vil godta å måtte betale for å se innhold fra enkelte kontoer.

Fjorårets største døgnflue Clubhouse har så og si forsvunnet, men nå melder flere andre plattformer at de ønsker å teste ut noe lignende for sine brukere. Både LinkedIn og TikTok har sagt at de skal teste ut funksjonen hvor brukere kan lytte og delta i live diskusjoner.

2022 blir et kjempespennende år for sosiale medier, og vi som markedsførere må være aktivt med i utviklingen om vi skal klare å få verdi fra plattformene som brukes her til lands.