Hvorfor du bør bruke film iemployer branding!

Skrevet av Esten Hoffmann og Elias Bruholt | Employer branding

Hvordan kan bedrifter tiltrekke seg de beste talentene i et stadig mer konkurransepreget marked? Svaret for mange handler om employer branding.

I en verden hvor informasjon er tilgjengelig med et enkelt tastetrykk, er det viktigere enn noensinne å skille seg ut i mengden. Enhver markedsfører vet at video er et essensielt verktøy for å kommunisere et budskap, og for å opplyse og påvirke et publikum i 2023. Nå har HR-avdelingen også begynt å utnytte dette potensialet.

Hva er employer branding?

Employer branding handler om å forme og kommunisere bedriftens identitet som en ønsket arbeidsgiver. Det handler om hvordan potensielle ansatte ser på deg som arbeidsgiver, og er helt avgjørende for å tiltrekke og beholde talent.

En bedrifts verdier, kultur, arbeidsmiljø og muligheter for personlig og profesjonell utvikling, er viktige faktorer som arbeidstakere setter høyt i jakten på ny jobb. Employer branding handler om å skille seg ut fra konkurrentene, og kommunisere hva som er unikt for deres bedrift.

Tre damer står å ser på et ark over et bord.
Lindbak brukte film når de skulle ansette flere selgere på interiør.

Film er et kraftfult verktøy

Visuell påvirkning: Ifølge en studie fra HubSpot, husker 80% av forbrukerne en video de har sett den siste måneden. Dette viser filmens evne til å etterlate et varig inntrykk.

Emosjonell tilknytning: Forskning fra Psychology Today viser at mennesker er mer sannsynlig å bli påvirket av emosjonelle argumenter enn av logiske argumenter. Film kan formidle følelser og skape en sterkere forbindelse med seeren.

Økt engasjement: Videoinnhold genererer 1200% flere delinger enn tekst og bilder kombinert, ifølge Brightcove.

De mest effektive stillingsannonsene har film

Studier viser at rekrutteringsfilmer vil være viktigere enn noen gang inn mot 2024. Flere ser dette som avgjørende for å nå de beste kandidatene, for å sikre bevissthet og engasjement og for å tiltrekke søkere. I Malejo har vi erfart dette lenge. Våre kunder bruker video på stadig mer kreative måter for å tiltrekke seg de riktige hodene i et stadig vanskeligere marked.

På samme måte som videoinnhold er et uslåelig verktøy i tradisjonell markedsføring, gir det også rekrutterere muligheten til å kommunisere et budskap på helt nye måter, til helt nye målgrupper.

Vi har samlet noen nøkkeldata som understreker hvorfor du bør vurdere å satse på film neste gang du skal lyse ut en stilling.

Synlighet: Stillingsannonser med videoinnhold besøkes i snitt 12% mer enn andre stillingsannonser.

Engasjement: Stillingsannonser som er promotert med godt videoinnhold gir i snitt 800% mer engasjement enn stillinger som lyses ut uten video.

Flere søkere: Stillinger som promoteres med video får i snitt 34% flere søkere enn stillinger som lyses ut uten video. I tillegg sier flertallet av rekrutterere som har brukt video i markedsføringen av sine stillingsannonser at det har ført til økt engasjement blant passive jobbsøkere.

Slik har vi hjulpet bedrifter med film i employer branding

Hos Malejo har vi forstått og utnyttet effekten av film i HR-sammenheng. Vårt arbeid med Lindbak og Entrepnor er eksempler på dette. Ved å lage filmer som fokuserer på menneskene og hva som gjør at de trives på arbeidsplassen, gir vi potensielle ansatte et ærlig og autentisk innblikk og en dypere forståelse av bedriftskulturen og rollen som er utlyst.

Filmene fungerer som et supplement til en allerede detaljert og nyansert stillingsannonse, og gir en autentisk fremstilling av arbeidsmiljøet. Dette har vært spesielt viktig for våre kunder da bedriftskultur er blant de viktigste faktorene kandidater vurderer når de skal søke jobb i dag, og dette kan variere betydelig fra selskap til selskap.

Vil du vite mer om hvordan vi kanhjelpe deg på veien?

Book et møte
Portrettbilde av Elias

Da vil vi gjerne høre fra deg. Book et uforpliktende møte, så skal vi ha kaffen klar.

Elias Bruholt